Fysiotherapie Praktijk Koog aan de Zaan
Praktijktijden
Ma: 8:00-20:00 • Di/Wo/Do: 08:00-21:00
Vr: 08:00-18:00 • Za: 09:00-13:00

Iedereen heeft er wel eens last van: spierknopen die aanvoelen als harde bobbels, met pijnlijke uitstralingen naar verschillende spiergroepen in het lichaam. En als je erop drukt dan doet het zeer. Deze pijnpunten zijn de ‘Triggerpoints’. U doet er goed aan om in voorkomende gevallen van Triggerpoint therapie en Dry Needling van Fysiotherapiepraktijk Westzijderveld gebruik te maken.

Triggerpoints

Triggerpoints houden het overige deel van de spier op grote spanning. Dit veroorzaakt het stijve en pijnlijke gevoel in een spier. Het creëert een gebied van pijn, prikkelingen, tintelingen of een doof gevoel. Triggerpoints kunnen in alle spieren voorkomen via signalen van het zenuwstelsel. Zo kan de grote nekspier hoofdpijn geven, kunnen de schouderbladspieren schouderpijn en armpijn opleveren en heupspieren een doortrekkende pijn langs het hele been geven. Spierknopen ontstaan door overbelasting, stress, een verkeerde houding of na een trauma. Ook alle organen kunnen bepaalde spieren beïnvloeden en leiden tot pijn. Gevoelige darmen veroorzaken bijvoorbeeld pijn in de nek of in de rug. Maak in deze gevallen direct een afspraak met Fysiotherapiepraktijk Westzijderveld.

In de weergave hieronder zie je de spier, de plekken waar triggerpoints kunnen voorkomen en de pijnzones die daarvan een gevolg kunnen zijn.

Behandeling Triggerpoint therapie en Dry Needling

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren behandeld worden, te beginnen met een inventarisatie van de pijnlijke spieren waarbij wij tevens kijken naar de afname van spierkracht en spierlengte. De therapie zal gericht zijn op het ontspannen van de strakke spierstrengen, waardoor de pijn afneemt. Ook de lengte van de spier moet weer genormaliseerd worden. Hiervoor bestaan verschillende therapeutische technieken:

• Dry Needlingtechniek van de triggerpoints.
  • Triggerpoint compressie d.m.v. aanhoudende druk op het triggerpoint.
  • Aanvullende massagetechnieken.
  • het toepassen van een koude spray.
  • Spierontspanningstechnieken door middel van aanspannen en ontspannen.
  • Leren ontspannen van de spier.
  • Houdingsadviezen en eventuele oefeningen.

De compressietechniek

De compressietechniek werkt als een soort drukpuntmassage. Door een acceptabele druk (je moet goed kunnen blijven ontspannen) op de verharding te houden, ontstaat na een aantal seconden een ontspanningsreflex. Door dit enkele malen te herhalen wordt het triggerpoint gedeactiveerd.

Dry Needling

Onze Dry Needlingtechniek is zeer effectief en kan in veel gevallen leiden tot snelle vermindering van pijnklachten. De werking van deze techniek is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Met zeer dunne acupunctuurnaalden worden de myofasciale triggerpoints aangeprikt om ze te deactiveren. Hierbij treedt een ‘twitch response’ op: korte, lokale samentrekkingen in de spier, soms ook voelbaar als een schokje door de spier. Dit werkt regulerend op de sensoren en de activerende zenuwvezels naar de spier.

Het combineren van diverse Dry Needlingtechnieken levert de beste resultaten op. Dry Needling is geen acupunctuur, maar lijkt er wel op 80% van de triggerpoints komen overeen met acupunctuurpunten. Met meer dan 30 jaar ervaring in de acupunctuur kan Fysiotherapiepraktijk Westzijderveld goed de verschillende technieken integreren en veilig toepassen.

Tot slot

Triggerpointtherapie maakt deel uit van een behandeling die erop gericht is klachten te laten verdwijnen en de kans op herhaling te verkleinen. Triggerpoints ontstaan echter als een reactie ergens op. Er moet dus ook aandacht worden besteed aan ‘klachtenonderhoudende’ factoren, zoals bijvoorbeeld een verkeerde (werk-) houding, een te gespannen houding of ademhaling, verkorte spieren en chronische overbelasting. Triggerpointtherapie en Dry Needling vormen een fantastische aanvullende techniek binnen het hele scala aan fysiotherapeutische behandelmogelijkheden.

Contact Over Triggerpoint therapie en Dry Needling